onsdag 6 mars 2013

Johner: "Vi har lärt oss under året att inte få panik "


(Johner var med överallt. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Jag pratade lite med Dustin Johner också. Det var ju han som startade upphämtning nummer ett med en reducering till 2-1, som spelade fram till 3-3–kvitteringen och satte den avgörande straffen.

Så här säger Johner om:

… straffen, som var planerad:
– Ja jag gjorde exakt samma mot Malmö och det funkade så… jag tog den igen. Målvakten hugger oftast på första betet (skottfinten) sedan måste man bara se till att få upp pucken tillräckligt högt. Det funkade och kändes riktigt skönt.


… varför det är en bra variant
– Jag vet inte, våra målvakter brukar gå på den då och då också. Man måste bara se till att målvakten går på första finten, då liksom fryser de fast där, stannar upp och sedan gör man en snabb rörelse som ställer dem och efter det gäller det bara att ha siktat på rätt ställe, dit de inte hinner så går den in.

… att han gjorde både ett spelmål, en assist till målet som gav första poängen och straffsköt hem den andra i sin comeback efter skada:
– Jo det gjorde jag men jag tycker inte jag gjorde någon bra match som helhet egentligen. Det är nästa tio dagar sedan jag var med och spelade en match och kunde trycka på så här i åkningen så det tog en liten stund att komma in i det. Men det var skönt att få med sig ett par poäng, komma in i det och liksom komma igång.

… att han trots sina personliga poäng och två pinnar till laget inte var nöjd med spelet mot Örebro:
– Vi måste spela bättre än vi gör i den här matchen – för gör vi inte det så kommer vi inte att ta oss dit vi vill så vi har snackat lite nu och mot Oskarshamn i morgon (läs i kväll) så måste vi spela bättre. Vi kan inte komma dit och ta något för givet. Oskarshamn kommer in med en stor seger (7-4 mot BIK Karlskoga) i bagaget så de kommer med stort självförtroende in i den matchen. Det måste vi vara beredda på.

… hur han kände efter att Örebro tagit lednigen med 2-0 i första:
– Vi har varit med om det här förr och har vänt ett antal matcher den här säsongen. Så vi har lärt oss under året att inte få panik och att hålla oss till vår gameplan. Visst det hade varit skönt att få ett mål i pp och vi hade våra chanser, till exempel i fem mot tre i första och ett gäng bra lägen till efter det – plus några skott i stolpen på det men när vi väl fick in första målet så vände det matchen för oss. Då fick vi momentum, kunde hålla fast i det, fick mer energi och körde på från där.

… Johner hade ett läge där Tim Sandberg nästan fångade in pucken med en bit av sin matchtröja – såg det ut som.
– Ja, he, he. Pucken studsade via mitt ben och in mot mål och jag såg hur han fångar in pucken och bara tryyyycker armen emot sidan för att hålla fast pucken samtidigt som han ramlar bakläges. Och jag kände väl att…(suck) men det är bara så det är ibland och det var några såna grejer i den här matchen. Vi kunde ha haft ett par mål till, de också men Chet spelade bra för oss i kväll igen, det var viktigt.

… Chet Pickards spel i matchen:
– Han bad om ursäkt för det första målet och sa att han borde ha tagit den men jag tycker att han spelar bra för oss, han stänger till helt i straffläggningen och när han stänger till sådär så gör de inga mål och vinner inte heller.

Inga kommentarer: